Audiovisuals

Direcció: Sven Tuytens

Versió original en espanyol
Subtitulat en anglés

Les mamás belgues

Les mamàs belgues del realitzador Sven Tuytens és la història d'un grup de vint-i-una infermeres que van exercir de 1937 a 1939 a l'Hospital Militar de la localitat valenciana d'Ontinyent atenent soldats republicans. Van arribar a Espanya des de Bèlgica durant la Guerra Civil per a exercir com a infermeres, malgrat no tindre experiència professional ni haver vist un ferit de guerra en la seua vida. El documental compta les vivències d'aquest grup de dones valentes i compromeses, que van deixar tot als seus països per a anar a milers de quilòmetres a cuidar als soldats que combatien el feixisme a Espanya. Els seus marits o nuvis lluitaven en les brigades internacionals. Elles també volien participar en la lluita antifeixista a Espanya i l'hospital els va oferir la possibilitat de ser útils.

Pocs anys després, les infermeres es van veure obligades a tornar al seu país després de la fi de la guerra i la instauració del règim franquista. Les mamàs belgues, com afectuosament les deien els ferits de guerra, que en la seua majoria eren jueves, van ser perseguides pels nazis, que les coneixien despectivament com “les espanyoles” per haver ajudat al bàndol republicà durant la Guerra Civil, i moltes van acabar els seus dies en camps de concentració com Auschwitz. Aquest documental es converteix en la seua veu i recorda la seua vida, els seus valors i la seua solidaritat.

Guió i direcció: Rosa Brines

Realització i muntatge: Alberto Ortizá

El Arte de Conservar la Memoria

Subtítols en Valencià

Un dels eixos d'actuació de la Delegació de Memòria Històrica de la Diputació de València és subvencionar l'exhumació de fosses comunes per a contribuir a fer efectius els principis de veritat, justícia i reparació reconeguts pel dret internacional vinculat als drets humans. En el transcurs d'alguna de les exhumacions que la Diputació ha dut a terme en els últims anys, s'ha produït una troballa excepcional. Durant els treballs d'exhumació de diverses fosses del cementeri de Paterna, a causa de les característiques del terreny, la humitat, la profunditat, la quantitat d'oxigen, etc., els cossos de les persones afusellades inhumades en la primera saca de la fossa, la que s'enterra a major profunditat, es van trobar saponificats, amb la seua indumentària i altres objectes associats en un estat de conservació excel·lent. Es va decidir actuar ràpidament per a emmagatzemar la roba i objectes d'aquestes persones, dissenyar un protocol d'actuació sobre aquestes, i així poder restaurar-les i exposar-les en una mostra en el Museu d'Etnologia de València. Aquest projecte pioner l'han dut a terme un equip de conservadors i restauradors del museu L'ETNO.

Script and Direction: Rosa Brines

Production and Edition: Alberto Ortizá

El Arte de Conservar la Memoria

Subtítols en anglés

One of the lines of action of the Diputació de València (Provincial Council of Valencia) is to subsidize the exhumation of mass graves in order to make effective the principles of truth, justice and reparation recognized by International Law in link to Human Rights. During some of the exhumations carried out by the Diputació in the past few years, an exceptional discovery was made. While exhuming several graves in the Cemetery of Paterna, due to the characteristics of the terrain, humidity, depth, amount of oxygen, etc. the bodies of those killed and buried in the first sack -the one buried deeper- were saponified, with their clothing and other objects in an excellent state of preservation. Action was quickly taken in order to store these people’s clothes and objects and design a protocol for action on them in order to restore them and exhibit them at the Museu Valencià d'Etnologia (L’ETNO). This pioneering project has been carried out by a group of conservators and restorers from the L’ETNO Museum.

 

Direcció: Pilar Pérez Solano

Producció: Transit Producciones audiovisuales S.L.

Donde el trigo crece más alto

Aquest documental ha sigut realitzat per encàrrec de la Secretaria d'Estat de Memòria Democràtica per la directora, productora i guionista de cinema espanyol Pilar Pérez Solano (guionista, directora i productora també del documental “Les mestres de la República”, premi Goya a la millor pel·lícula documental en 2014 i de “Defensa”, per la Llibertat en 2019).

Se centra en l'exhumació duta a terme en 2019 en la fossa de La Riba de Escalote (Soria) sota l'impuls de l'Associació Soriana Record i Dignitat (ASRD) on es van recuperar les restes de quatre persones, totes elles identificades genèticament.

Assistim a l'exhumació per a entendre l'emoció i la naturalitat amb la qual es duen a terme aquestes actuacions. A més d'acabar amb llargs processos de cerca i incertesa i tancar ferides de generacions passades, presents i futures.

Amb aquest documental es pretén donar a conéixer la metodologia emprada en el pla quadriennal d'exhumacions posat en marxa per la Secretaria d'Estat de Memòria Democràtica basat en protocols homologats, equips tècnics qualificats i laboratoris especialitzats que garantisquen els resultats de les investigacions sempre centrats en l'interés i assistència dels familiars.

Guió: Isabel Ginés

Cámera i fotografia: Carlos Gonga

Creat per: Isabel Ginés i Carlos Gonga amb la col·laboració de la Delegació de Memòria Històrica de la Diputació de València

El esclavo del franquismo. Mariano Vicente

Mariano Vicente va ser acusat de rebel·lió per ajudar al règim de la Segona República, per la qual cosa va ser condemnat a sis anys i un dia de treballs forçats en el camp de penats de Belchite. Quan va caure molt malalt i no podia valdre's per si mateix, sense haver complit la seua pena i sense avisar a la seua família, ho van enviar València, on va morir de caquèxia. Anys després, els seus familiars van descobrir que havia sigut enterrat en una fossa comuna del Cementeri General de València.

Dirección: Jaume Bayarri
Guion: Vicent Torregrosa

Espais de pau en temps de guerra

Documental basat en el llibre de Vicent Torregrosa, "República, guerra civil i educació. Xàtiva, 1931-1939", que recupera la història de prop de mig miler de xiquets i xiquetes de Madrid que, en plena Guerra Civil, es van refugiar en el balneari de Bellús, convertit llavors en una de les colònies escolars que buscaven protegir els xiquets de la guerra i donar-los casa i escola on continuar amb la seua educació.

Amb testimonis de primera mà, el documental transmet l'esforç, la inquietud i la lluita d'unes persones obsessionades a preparar un demà després de la guerra.

 
  • Direcció: Rosa Brines
  • Realització: Jaume Bayarri
  • Música original: Blas Payri

Fills del silenci

El impacto del franquismo en la sociedad valenciana

Una jove descobreix casualment que el seu besiaio va ser afusellat pel règim de Franco sense que els seus familiars coneguen les raons, ni el seu cos haja aparegut mai.

A partir d'aquest fet, el documental fa un recorregut per la societat de por i silenci que va esdevindre a partir del colp d'Estat del dictador. Després d'aquest recorregut pels principals aspectes que defineixen un estat dictatorial, l'obra reflexiona sobre el moment actual i analitza fins a quin punt encara influeix en la societat espanyola aquesta etapa negra d'un passat històric no resolt.

La idea a transmetre és que els drets i les llibertats exigixen la seua defensa, ningú els defén per nosaltres, i que el pacte de silenci no suposa la superació real de tot el que va succeir.

  • Guió, direcció i montatge: Óskar Navarro y Sergi Tarín 
  • Producció: Diputació de València

Les llavors que van creixent. Fossa 22

El documental segueix tot el procés d'investigació i d'exhumació de la fossa comuna nº22 de el cementiri de Paterna dut a terme per l'associació científica Arqueoantro, que ha aconseguit recuperar 33 dels 39 cossos que se suposava es trobaven enterrats en aquesta fossa comuna. La pel·lícula, que tanca la trilogia de Navarro i Tarín sobre la repressió franquista a València, s'estrena gairebé deu anys després del primer documental "El Terrer. Un poble emmudit" i cinc anys després del seu segon documental "Dones de Novembre". "Les llavors que van creixent. Fossa 22", realitza una fotografia de l'estat actual de les exhumacions que s'estan duent a terme gràcies a la Diputació de València, una de les institucions que està apostant per la recuperació de la memòria històrica mitjançant una línia de subvencions a associacions de familiars perquè puguin recuperar les restes dels seus éssers estimats.

  • Direcció: Ximo Estal Lizondo
  • Guió: Christian Feijóo i Ximo Estal
  • Producció: Pezenelagua y A.M.H. El Molí Quart de les Valls

Refugis i refugiats

Aquest documental vol homenatjar la solidaritat que van transmetre els valencians i les valencianes als centenars de refugiats i evacuats que van passar pels pobles fugint de l’ocupació franquista, dels bombardejos i les zones de conflicte. És també un reconeixement al govern republicà espanyol pel seu humanisme, ja que mai no va deixar d’invertir econòmicament en l’ajuda de tots els refugiats i evacuats de guerra a la zona republicana. Al contrari, durant els tres anys del conflicte, tot i estar perdent la guerra, es van augmentar les despeses per a aquesta finalitat, que fins a aquell moment no havia experimentat mai cap país. El documental fa també un repàs als exiliats i un recordatori de la situació actual, perquè hui també hi ha exiliats i refugiats i, per tant, haurien d’haver-hi acords de solidaritat entre els pobles. Es fa, per tant, un recorregut des d’aquests tres punts vista a la localitat de Quart de les Valls, tot i que la realitat fou molt semblant a la major part dels pobles valencians, dedicant també una mirada a la qüestió dels refugis i els bombardejos. Vol ser un documental de solidaritat i de conscienciació.