Enguix debatrà a Mèxic sobre les disputes polítiques entorn de la memòria democràtica amb doctores en Història

31 agost 2026

Enguix debatrà a Mèxic sobre les disputes polítiques entorn de la memòria democràtica amb doctores en Història

La vicepresidenta de la Diputació i responsable de Memòria participa entre l'1 i el 3 de setembre en l'obertura de les jornades ‘Quan el món expulsa’, així com en la taula sobre disputes i responsabilitats polítiques

La vicepresidenta de la Diputació de València, Natàlia Enguix, participarà en les jornades ‘Quan el món expulsa: l’exili republicà, la memòria democràtica i les mobilitats forçades contemporànies’, que tindran lloc entre l’1 el 3 de setembre en diferents localitzacions de Ciutat de Mèxic. Enguix prendrà la paraula en l’obertura de l’encontre, la taula de debat sobre les disputes polítiques entorn de la memòria i el tancament de les jornades organitzades per l’Ateneu Espanyol de Mèxic, la Universitat Iberoamericana, el Col·legi de Mèxic i la Universitat de València.

La responsable provincial de Memòria compartirà taula amb les doctores en Història Eugenia Allier, investigadora de la Universitat de Mèxic, i Mónica Acosta, acadèmica en la Universitat Iberoamericana. L’investigador visitant a Nova York i el Col·legi de Mèxic Jorge de Hoyos, també doctor en Història, exercirà de moderador en el debat a tres bandes. Com evitar que la memòria democràtica es reduïsca a commemoració o relat institucional? Sobre este punt de partida dialogaran i intercanviaran idees les tres oradores.

En paraules de Natàlia Enguix, “el problema apareix quan la memòria es limita exclusivament a eixes commemoracions o quan es convertix en un relat institucional tancat. La verdadera responsabilitat pública consistix en aconseguir que la memòria siga també una ferramenta per a comprendre el nostre present i enfortir la nostra democràcia”. En opinió de la vicepresidenta, “la mateixa evolució de les polítiques de memòria de la Diputació durant estos últims deu anys és un bon exemple, amb una aposta gradual per la visió didàctica entre les noves generacions”.

En els primers anys, “l’esforç es va concentrar en localitzar i exhumar fosses comunes i iniciar la identificació de les víctimes. Sense abandonar les tasques de localització, exhumació i identificació, hem anat incorporant, amb major intensitat, polítiques de divulgació i, especialment, d’educació”, assenyala Enguix. “Si volem que la memòria tinga una dimensió verdaderament democràtica, no n’hi ha prou amb recuperar el passat: hem d’aconseguir que les noves generacions ho coneguen”, afig com a avançament de la seua intervenció en el congrés que se celebrarà en uns dies en terres mexicanes.

Exposició d’Eva Máñez

En este context, la Diputació de València col·labora en el projecte de la fotoperiodista Eva Máñez, una investigació que té com a objectiu recuperar i donar a conéixer la vida dels valencians i valencianes que es van exiliar a Mèxic a conseqüència del conflicte bèl·lic. El treball de Máñez permetrà arreplegar testimoniatges i documentar aquells llocs en els quals encara pot sentir-se la memòria i l’empremta dels qui van haver d’abandonar la seua terra.

El projecte “ens permetrà passar de les grans dades de l’exili a les històries personals, a les famílies i als llocs en els quals aquelles persones van viure i van treballar”, assenyala Enguix. La Diputació donarà continuïtat a esta iniciativa mitjançant l’edició d’una publicació i el seu posterior trasllat a una exposició a València, acostant així els resultats de la investigació a la ciutadania valenciana.

En el marc de les jornades també s’exhibirà l’exposició ‘Roses de Paterna’, una proposta vinculada a la memòria de l’exili i la repressió, però independent del projecte impulsat per Eva Máñez i en la qual no participa la Diputació de València.

Per a Natàlia Enguix, “les institucions públiques hem d’entendre que estes polítiques no poden dependre únicament de les famílies, les associacions o els investigadors”. “Hui la memòria continua sent objecte de disputa política i, a vegades, es presenta com una ferramenta partidista, quan hauria d’entendre’s com una responsabilitat de les institucions i com un patrimoni col·lectiu”, assegura en la prèvia del seu viatge a Mèxic, on s’abordaran qüestions com el concepte actual de memòria; el lloc que ocupen l’exili, les víctimes no canonitzades, els silencis i la transmissió intergeneracional; i l’agenda d’investigació i acció pública que hauria d’obrir-se de 2026 en avant.

Comparteix aquest article

Altres articles relacionats

Natàlia Enguix reclama a Mèxic que la memòria democràtica es convertisca en una qüestió d’Estat

7 set 2026

Llegir més

La Diputació de València incrementa en 250.000 euros les ajudes de Memòria Democràtica fins a aconseguir el milió d’euros en 2026

8 gen 2026

Llegir més

La Diputació destina en 2026 més de 55.000 euros per a la identificació de les víctimes del franquisme a Alzira

30 gen 2026

Llegir més

La Diputació restaurarà la memòria de tots els treballadors de la corporació represaliats després de la guerra

11 ago 2025

Llegir més