Convocatòria 2021

En la convocatòria de 2021, dotada amb 25.000 euros, van resultar premiats els projectes dels següents centres:

  • IES Guadassuar de Guadassuar

    Drets humans, Holocaust i Memòria Històrica

    L’IES GUADASSUAR presenta un projecte d’Innovació Educativa per a estudiar l’Holocaust des del punt de vista de la defensa dels drets humans i la recuperació de la memòria històrica.

    Theodor Adorno deia l’any 1966 en una Conferència radiofònica que “la primera exigència de l’educació és que Auschwitz no se repetesca”. En aquest sentit, els orígens d’aquest projecte se situen en la inquietud de diferents departaments didàctics, com ara Història, Religió o Filosofia, entre d’altres per fer realitat aquesta màxima que va expressar Adorno.

    Hem continuat realitzant el projecte durant tres anys, perquè és un projecte amb unes activitats atractives per a l’alumnat i que els condueixen a observar i empatitzar amb realitats passades (genocidi jueu) i actuals (refugiats i immigrants que fugen de països on perilla la seua vida) que mostren com són de doloroses les vides d’algunes persones i com és de necessari comprometre’s en la creació d’un món més just, ben distribuït i sense violències.

    L’alumnat espera la visita dels refugiats de la ONG «CREU ROJA» d’Alcúdia. L’alumnat desitja poder anar a visitar un camp d’extermini a primer de batxillerat i realitza amb interès totes les activitats proposades pel projecte, com xarrades, tallers, exposicions, lectures de llibres, visionat de pel·lícules i excursió al Cementiri de Paterna.

    OBJECTIUS:

    1. Promoure l’estudi i l’anàlisi de genocidis histèrics, com a estratègia per a establir una relació entre el passat i la defensa dels drets humans i dels valors democràtics.
    2. Desenvolupar propostes didàctiques sobre l’ensenyament de l’Holocaust i la memòria històrica recorrent a les noves metodologies per a fomentar la construcció d’un coneixement significatiu, conceptual i emocional.
    3. Promoure el treball interdisciplinar entre l’escola, la societat i les institucions per afavorir una consciència crítica col·lectiva.
    4. Generar aliances amb associacions ciutadanes, grups d’interès, intel·lectuals i experts, la Universitat, sectors creatius i culturals… entre altres agents socials i institucionals.
    5. Fomentar en l’alumnat la reflexió crítica sobre la importància de la dignitat humana, els valors democràtics i la universalitat dels drets humans.
    6. Promoure la construcció d’una societat més igualitària, justa i solidària allunyada del racisme, la xenofòbia i la violència.
    7. Suscitar l’anàlisi de la situació social actual a través de la recuperació de referents ètics i morals.
    8. Promoure l’ús de les noves tecnologies aplicades a l’educació.
    9. Promoure una ciutadania crítica.
    10. Promoure el respecte a la diversitat: religiosa, moral, política, de gènere, ètnica.
  • Col·legi La Concepció d´Ontinyent

    Fem memòria

    L’objectiu és trobar un nou camí a l’aprenentatge de la nostra historia recent i potenciar la recuperació, protecció i conservació de la memòria democràtica valenciana i el reconeixement, reparació i garantia de no repetició de les víctimes.

    Pensem que si l’alumnat aprofundeix en el coneixement dels conflictes que van tindre lloc al nostre país durant la Guerra civil, els ajudarem a crear una opinió crítica dels esdeveniments ocorreguts i a més a projectar-se com a ciutadans responsables.

    Volem apropar la realitat que van viure els nostres avantpassats al territori valencià durant la guerra civil, fent un treball d’observació, recerca i investigació on mostrem a l’alumnat les petjades que perduren a dia de hui. 

    A més, el col·legi on desenvolupem la nostra activitat a diari va ser testimoni directe del conflicte bèl·lic i les seues conseqüències, fet que gran part de l’alumnat desconeix. El col·legi La Concepción va ser Hospital Militar durant la Guerra Civil.

    Per a aconseguir els objectius marcats, és necessari que els estudiants contextualitzen els fets objectiu d’aquest projecte, es formulen preguntes sobre els esdeveniments ocorreguts, fomentant d’aquesta forma l’esperit crític a través de narracions obertes i incorporar el diàleg per a aprendre a respectar opinions diferents i treballar l’empatia.

    Volem desenvolupar un projecte interdisciplinari en el que les diferents assignatures treballen amb una finalitat comuna: per una banda, desenvoluparem l’autonomia de l’alumnat però també reforçarem les seues capacitats socials mitjançant l’intercanvi de idees i la col·laboració

    OBJECTIUS:

    • Incrementar la motivació de l’alumnat
    • • Oferir metodologies alternatives al professorat front a les classes magistrals
    • Reforçar continguts estudiats d’una forma significativa i amb una continuïtat a través dels diferents cursos
    • Anàlisi de fets històrics de la nostra comunitat, antecedents històrics i circumstàncies de la nostra comunitat
    • Valoració de drets humans i repulsa de qualsevol forma de injustícia, discriminació, domini o genocidi.
    • Desenvolupament d’una visió crítica cap a situacions injustes i valoració del diàleg i recerca de solucions positives en la resolució de conflictes
    • Aprendre a pensar socialment i històricament.
    • Contextualitzar la Guerra Civil al nostre territori.
    • Conèixer els principals trets, personatges i estaments involucrats.
    • Anàlisis dels fets històrics per a la comprensió del passat, present i projectar així el futur.
    • Valorar la democràcia, reconeixent la diversitat d’opinions en una societat plural i democràtica
  • Colegio Sagrado Corazón de Quart de Poblet

    Lliçons dels nostres avis

    El producte final del nostre projecte consisteix en l’edició d’un llibre titulat “Lecciones de nuestros abuelos”, que serà publicat per l’Editorial Vinatea i que serà el suport natural de difusió i concreció del viscut amb els protagonistes de les nostres activitats i les conclusions apreses.

    Els OBJECTIUS que perseguim amb el projecte i la publicació del llibre són:

    -Treballar amb ell en el pròxim curs 2020-2021, amb el nou alumnat de 4ºESO, els continguts adequats per a comprendre millor la Història de la Guerra Civil Espanyola, les etapes del Franquisme i la Transició a la Democràcia, posant l’accent principalment en la Memòria Històrica.

    -Intentar conéixer millor i donar a conéixer la vida dels nostres avantpassats, tant residents a la nostra província com migrants del període del segle XX que van arribar ací, que van tindre una vida totalment diferent a la nostra, plena de duresa, sacrificis, penalitats… i analitzar com van ser capaces de superar aqueixes situacions tan complicades per a tirar avant als seus, i havent de lluitar en molts casos per la seua supervivència, pels seus drets i per les seues llibertats.

    -Comparar les vides dels nostres avantpassats del segle XX amb les del nostre alumnat i reflexionar profundament sobre les evidents diferències.

    – Analitzar com van ser els processos d’emigració en aqueix període, sempre a partir de  les nostres pròpies famílies, posant l’accent en les experiències en la nostra localitat Quart de Poblet.

    -Poder servir de base per a treballar molts més anys en aquest nivell educatiu de 4ºESO.

    -Poder estendre i difondre el projecte, presentant-lo a altres centres educatius de Quart de Poblet, de la província de València i de qualsevol província, així com a tota mena d’associacions, mitjans de comunicació o entitats que estigueren interessats.

    – Utilitzar tot tipus de fonts d’informació al nostre abast, valorant especialment la importància que ací tenen les famílies de l’alumnat, buscant documents, fotografies, i informació oral dels nostres avantpassats.

    – Implicar a tots els familiars que cada alumne/a siga capaç per a tractar de facilitar la cerca d’informació i poder col·laborar en la difusió del producte final al llarg del temps.

    -Implicar en el producte final, el LLIBRE, a exalumnes/as que van participar en aquesta Unitat Didàctica i que van fer també la seua investigació familiar, de manera que ells i les seues famílies mantinguen llaços amb el centre i el seu interés per la memòria històrica que treballem en el projecte.

    – Estrényer llaços amb la generació dels avis/as de l’alumnat i mantindre-la en el temps:

    -Potenciem la comunicació amb els avis, cadascun en la seua família.

    -Portem al col·legi als nostres majors per a ser entrevistats per la clase sobre els temes que treballem.

    -Acudim a “*Trenquem *Barreres”, centre cultural i d’oci que l’ajuntament ha disposat per als majors.

    -Fem protagonistes del nostre llibre als nostres propis familiars; contribuïm al fet que se senten útils, valorats i orgullosos; alhora que aprenem amb ells amb aquesta metodologia de APS (Aprenentatge i Servei).

    – Proposar activitats divulgatives de tota mena: xarrades, debats, entrevistes a avis en centres de l’ajuntament i promoció del llibre, dirigides a un ampli espectre de centres educatius i culturals, *ampas, associacions, ajuntaments, ongs i durant exercicis successius. Entre altres, pretenem portar-ho als pobles de procedència dels avis i àvies que protagonitzen les històries individuals que apareixen en el llibre.

  • IES Jordi de Sant Jordi de València

    Anarquisme i lluita sindical dins i fora del País Valencià (1936-2021)

    La proposta de treball és: ANARQUISME I LLUITA SINDICAL DINS I FORA DEL PAÍS VALENCIÀ (1936-2021), que s’emmarca en el programa MEMÒRIA HISTÒRICA I DEMOCRÀTICA AL JORDI.

    Conrear la memòria democràtica és part integral d’una educació global, participativa, crítica i compromesa amb els valors de la justícia social, la igualtat, la diversitat democràtica i la consciència feminista. És tasca educativa, urgent i prioritària, arrelar el nostre alumnat en la importància de conèixer el passat del país i l’entorn on viuen, fer-los-en seu, prendre-se’n cura i defensar-lo. Un passat focalitzat en moviments socials i polítics (l’anarcosindicalisme) menys coneguts en els llibres de text i que tanmateix donen llum a una vertadera lluita contra l’opressió, la desigualtat de gènere, la violència institucional i la injustícia social.

    En lligar present i passat històric formem en el nostre alumnat una actitud de respecte per la memòria col·lectiva, un respecte basat en el coneixement acurat i rigorós i en l’apropament sensible i actiu a aquells esdeveniments, situacions, corrents de pensament i figures singulars que modelen molt especialment la memòria de la II República Espanyola, la Guerra Civil i la posterior dictadura franquista. Sols qui coneix la història, fidel a un model de memoria exemplar, esdevé immune a tergiversacions, deformacions, mentides i oblits intencionats. No caure en la manipulació ideològica i saber conjugar veritat i justícia són els dos eixos que vertebren el sentit principal d’aquest projecte. Conèixer la història i actuar políticament mitjançant la dignificació de les víctimes reprimides pel franquisme, la visibilització de dones fonamentals en la construcció d’un país modern, progressista i llibertari i la reivindicació d’un pensament social, una filosofia política i una praxis revolucionaria al servei de la justícia social com ara l’anarquisme i l’anarcofeminisme hi configuren els objectius essencials.

    1. Objectius

    Vinculem transversalment els objectius del nostre programa amb l’Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS):

    ODS 4: Educació de qualitat “Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a totes”.

    ODS 5: Igualtat de Gènere “Aconseguir la igualtat entre els gèneres i donar poder a les dones i xiquetes”.

    ODS 16: Pau, Justícia i Institucions sòlides “Promoure societats pacífiques i inclusives per al desenvolupament sostenible, facilitar l’accés a la justícia i crear institucions eficaces, responsables i inclusives”

    ODS 17: Aliances per assolir els objectius “Enfortir els mitjans d’execució i revitalitzar les aliances”.

    A partir d´estos ODS i amb una visió de ciutadania global, crítica i sostenible pretenem tres metes bàsiques:

    • Pensar (dimensió cognitiva): Desenvolupant una consciència de ciutadania sensible, crítica i compromesa.
    • Actuar (dimensió socioemocional): Consolidant actituds, hàbits i comportaments de vida responsables per a les persones i per al context històric, actual i futur a què pertanyem.
    • Transformar (dimensió del comportament): Assumint la seva capacitat d’incidència i transformació participant en projectes col·lectius de valor personal, social i comunitari.

    De manera més concreta per al programa que presentem seguint aquesta seqüència i coincidint amb la finalitat d´aquesta Convocatòria de Premis, assenyalem com a objectius generals i específics:

    OG 1. Adquirir consciència i aprofundir en el coneixement del fet històric (Guerra del 36 i posterior dictadura franquista) i del cost social que va tenir la defensa de valors democràtics, progressistes i tolerants durant aquests períodes.

    OE 1.1 Posar en valor figures representatives, fonamentalment dones, i moviments socials i polítics, com l´anarcosindicalisme entre altes, que van liderar resistències contra l´opressió franquista i van defensar la construcció d’un país modern i llibertari.

    OE 1.2 Sensibilitzar sobre l’impacte del franquisme, des d’una visió empàtica, visibilitzant accions repressives que es van dur a terme contra les persones i moviments defensores dels valors democràtics i sindicals.

    OE 1.3 Transmetre valors democràtics i de tolerància mitjançant el coneixement dels mateixos i les conseqüències directes de sistemes i polítiques represores i dictatorials.

    OE 1.4 Aprendre a desmuntar críticament prejudicis i estereotips desfiguradors de l’anarquisme i així recuperar els vectors d’antiautoritarisme, pacifisme i antimilitarisme que el vertebren.

    OG 2. Desenvolupar una eina educativa longitudinal i transversal a disposició l’alumnat, el professorat i l´entorn amb un enfocament socioeducatiu i de reconeixement de la memòria històrica.

    OE 2.1 Desenvolupar i mantenir una estructura d’elements i recursos de memòria històrica dins el centre amb els quals experimentar de manera pràctica el currículum des d’una realitat propera.

    OE 2.2 Aplicar metodologies i pràctiques que afavoreixin un pensament social i una filosofía política que donen suport a l’apoderament de l’alumnat per impulsar accions reflexives i transformadores.

    OE 2.3 Establir aliances i col·laborar des d’un enfocament socioeducatiu en diferents associacions i/o col·lectius que treballen per la recuperació de la memòria històrica i dignificació de les víctimes del franquisme.