Convocatòria 2023

En la convocatòria de 2023, dotada amb 25.000 euros, van resultar premiats els projectes dels següents centres: 

  • IES Clara Campoamor de Alaquàs

    Fent memòria amb les dones del Clara

    PROJECTE

    1. En què consiste el projecte?

    En aquesta ocasió la idea és fer un projecte mitjançant del qual l’alumnat faça una investigació sobre el passat de les seues iaies, veïnes o amigues més majors i ho relacione amb els continguts que treballem a classe, en concret al voltant dels temes de la Guerra Civil, Franquisme i/o Transició. Al mateix temps estarem visibilitzant la memòria de les dones a partir d’entrevistes i testimonis de mares i filles on contextualitzen històricament temàtiques com l’educació, la vida quotidiana o la salut amb una perspectiva de gènere. A més el projecte es completa amb la col·laboració amb el projecte de l’IES Faustí i Barberà “Memoria del Exilio. De Alaquàs a las playas de Argeles sur Mer” fent un intercanvi amb l’Institut François Aragó de Perpignan a França.

    Els treballs seran exposats al centre i al Castell d’Alaquàs amb la possibilitat de fer una exposició itinerant per diferents centres de la localitat.

     Les activitats es desenvoluparan al llarg de tot el curs dividides per trimestres, començant per la lectura del còmic de Paco Roca “Regreso al Edén” i “Dr. Uriel” de Sento Llobell acabant amb la visita a espais imprescindibles de la memòria democràtica a València utilitzant la gamificació com a metodologia i el viatge a Perpignan.

    2. A qui va destinat?

    El projecte es desenvoluparà als cursos de 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat al llarg de tot el curs 23-24.

    3. Qui participa?

    A més del Departament de Geografia i Història que coordina el projecte, participen també els departaments de Plàstica, Francés, Valencià i la Biblioteca del centre. A més, comptem amb la col·laboració de la Regidoria de Memòria Democràtica de l’Ajuntament d’Alaquàs.

    4. Desarrollo del proyecto

    Activitats

    • Clara Campoamor a debat: lectura dramatitzada del debat de Clara Campoamor als Congrés dels Diputats sobre el vot femení. Elaboració d’infografies interactives sobre la figura de Clara Campoamor. Exposició d’infografies amb motiu de l’aniversari de les primeres eleccions amb sufragi universal a Espanya. Assistència a la representació teatral “Victoria viene a cenar”.
    • Lectura del còmic Paco Roca “Regreso al Edén”: activitats prèvies a la lectura per a situar el còmic en el seu context històric, un qüestionari de seguiment de la lectura i unes activitats per a extraure conclusiones i reflexionar sobre el que s’ha llegit. La lectura es farà de forma conjunta a les aules on s’aniran analitzant diferents aspectes tractats al còmic sobre l’època franquista ( el paper de les dones, la postguerra, la influència de la religió, l’educació, la vida quotidiana).
    • Una foto per a fer Memòria: l’alumnat començarà el seu treball d’investigació històrica. El punt de partida serà una fotografia (o més) que tinga una rellevància especial per una dona major del seu entorn familiar (iaia, tia…) o en el seu defecte veïna o amiga que proporcione a l’alumnat informació rellevant d’aquella època al seu entorn més proper.
    • Entrevista: el projecte es basa en la història oral que utilitza com a font principal la reconstrucció del passat bast en els testimonis orals. L’avantage fonamental és que ens permet recuperar la informació que d’una altra manera s’haguera perdut i ens ajuden a conèixer la vida quotidiana més en profunditat. Els desavantatges són els oblits (intencionats o no), silencis, mentides… però amb una metodologia adequada, contrastant la informació, es pode utilitzar. 
    • Documental: consistirà en registrar en vídeo escenes que ajuden a entendre millor el procès de realització. Tria del tema/trama: una perspectiva más propera, que situe l’alumnat com a protagonista del procés de realització.  
    • Preparem l’exposició: amb tota la informació arreplegada i l’ajuda del material bibliogràfic que tindrem a l’abast a la Biblioteca Escolar i Municipal, l’alumnat ha de fer un mural format per un còmic o transformant la foto triada en un dibuix i on explique breument la importància d’eixa foto en la vida de la protagonista. 
    • Difusió a les xarxes socials: difusió de fragments dels treballs de les diferents RRSS.
    • Homenatge a les Dones del Clara que han fet memòria: es conviden a les protagonistes dels treballs a la inauguració de l’exposició dels treballs on rebran un homenatge amb la lectura d’alguns treballs per part dels seus néts/es.
    • Trobada amb l’autor Paco Roca: es convidará a participar al autor en alguna activitat del centre, perquè ens contestes a qüestions com la creació de l’obra, referents en l’elaboració… que servirà de base perquè l’alumnat faça el seu treball.
    •  Memòria de l’exili: Des d’Alaquàs a les platjes d’Argelès-sur-mer. Colaboració amb el projecte de l’IES Faustí i Barberà fent un intercanvi amb l’Institut François Aragó de Perpignan en França: lectura de documents originals i recerca en francés; comentari de documents, fotografíes, vídeos i texts representatius del moment històric així com de pel·lícules sobre el tema; recerca de dones destaques d’eixe moment històric, tant d’espanyoles com franceses, per eixemple, Simon Veil; treball de investigació consistent en la cerca d’informació sobre el rol de persones valencianes en relació amb el seu exili a França i recolzant la resistència contra els nazis; presentació del material elaborar en Canva/Padlet i publicació en la web del institut, el blog francés i en Twinning; intercamvi amb el col·legi francés François Aragó de Perpignan i treball col·laboratiu sobre l’exili a França en 1939 i la resistència als nazis.
    • Gimcana: València capital de la II República: utilizació de la gamificació o aprenentatge basat en jocs (ABJ), una metodologia on es poden dissenyar situacions d’aprenentatge en les quals el joc té un paper important per tal de vivenciar les experiències. Per començar el joc, farem una visita guiada per J.M. Azkárraga al refugi del Lluís Vives a València.
    • Guerra i còmic: lectura del còmic “Dr. Uriel” de Sento Llobell per a acostar-se al desenvolupament de la Guerra civil, fent un émfasi especial en l’evolució de la guerra a València des de que va ser capital de la República fins al final del conflicte i les seues conseqüencies.
    • Visita de Sento i Elena Uriel: visita de l’autor i la filla del protagonista del còmic mostrarà l’alumnat el procés de creació de l’obra, basa en les memòries de Pablo Uriel “No se fusila en domingo”
    • Visita a Sant Miquel dels Reis i a l’Aula de Memòria Democràtica: un espai destinat a difondre i dinamitzar des d’un punt de vista didàctic y cultural les conseqüencies per al poble valencià durante quatre dècades de dictadura.
    • Visita a les fosses del cementeri de Paterna i al lloc dels afusellaments o “paredó”: a partir de la documentació històrica per a la localització de les fosses i el recull de testiomnis de forma oral, es pot fer una visita guiada per part de projectes com Arqueoantro.
    • Concert: Cançons en la memòria: Concert del grupo de rock de l’IES Clara Campoamor “The Celarings” amd adaptacions de cançons representatives del període. 
  • Escola Les Carolines Cooperativa Valenciana de Picassent

    Cantar per a no oblidar

    “Cantar per a no oblidar” és un projecte ideat pel Departament d’Humanitats i el Departaments artístic de l’escola Les Carolines a Picassent (València) que té com a objectiu treballar la memòria democràtica espanyola i valenciana mitjançant la recreació dels records dels avantpassats del nostre alumnat.Aquest projecte ofereix a l’alumnat un recorregut pels hites més importants de la història del segle XX espanyol i valencià, apropant-los la Història amb metodologies participatives i actuacions educatives d’èxit, de forma activa i atractiva. De forma paral·lela a la apertura a aquests coneixement, l’alumnat haurà de començar a fer, en un primer moment, una recerca sobre la història de la seua família, haurà de buscar tot tipus de fonts primàries, objectes i materials i haurà de crear la que serà la seua maleta personal i familiar i que ens traslladarà en un viatge íntim a la connexió que existeix entre la Història amb majúscules, com a ciència que estudia el nostre passat, i la nostra història, plena de veus diverses i sempre vàlides que posen nom i cognom al dolor i sofriment però, també a l’esperança o a la valentia. En un segon moment, l’alumnat crearà una base de dades al nostre web “El memorial de la memòria” on quede constància la memòria de les famílies durant aquest període amb la finalitat de desenvolupar una eina educativa duradera i transversal a disposició de tota la comunitat educativa de l’escola. Per últim, i després d’aquesta tasca de recerca feta, utilitzarem les veus rescatades de l’oblit per a crear un text teatral i dotar-li
    de temàtica al projecte escolar artístic que ja està establert i consolidat a la nostra escola,
    “El musical”.

    Per una banda, aquest projecte parteix de la història crítica i del judici del passat. Proporciona a l’alumnat les ferramentes per comprendre el funcionament social a llarg de la història, però especialment, a construir memòria col·lectiva i formar ciutadans responsables i conscients dels seus drets i obligacions en la societat. Entenem la memòria democràtica en una part fundamental del discurs, no soles per l’esclariment dels fets històrics i les arrels de la resistència social a la dictadura, sinó també per la formació de coneixement històric, la construcció de la memòria democràtica i i pel compromís a la defensa dels drets humans.

    Considerem que l’alumnat, com subjecte de la ciutadania, ha de vincular-se amb l’exercici de la democràcia i amb el compromís actiu per la justícia social i la igualtat entre les persones. Comprendre les memòries que constitueixen els relats històrics com a societat és un exercici de reflexió imprescindible per entendre la realitat actual. Tanmateix, confrontar-ho des d’una perspectiva local ens permet reconstruir records i històries ocultes, silenciades per les narratives hegemòniques. A més a més, el projecte pretén combinar la relació passat-present amb el treball de camp, les experiències fora de l’aula, col·laboracions amb institucions que lluiten per la recuperació de la memòria democràtica i per la posada en valor el patrimoni memorial, cultural i arquitectònic i l’ús de fonts orals. Aquest es nodreix de la convicció de construir en l’ensenyament una “història amb memòria” que es construïsca col·lectivament i que valore les veus del passat. Per això, l’alumnat es converteix en part implicada en la construcció i el pensament històric.

    Portar a terme un projecte com aquest és una labor de prevenció a través de la memòria i del treball en valors, fomentant en l’alumnat una actitud de tolerància i respecte cap a altres pensaments, altres vivències històriques o enfront de qualsevol forma de pensament que no coincidisca amb el nostre, però també, és un treball necessari per a potenciar la seua actitud crítica i reivindicativa enfront de les injustícies i atemptats contra els drets humans. Considerem que el treball que farà l’alumnat – contextualització, projectes de recerca, visites als llocs de la memòria, connexions amb la història familiar, recopilació de testimonis i l’ús d’un llenguatge artístic (musical)- és clau perquè creen la seua pròpia representació de la història recent, potenciant l’empatia i les connexions amb la seua realitat. Aquesta experiència suposarà una acció interdisciplinària que impregnarà altres matèries i projectes del curs, però també d’altres cursos i etapes, doncs volem que la memòria democràtica es convertisca en un objecte d’estudi central a la nostra escola.

    1. OBJECTIUS GENERALS DEL PROJECTE 
    • Treballar en l’aprenentatge d’un pensament social, històric i crític fomentant interès i
      motivació de l’alumnat per la nostra història.
    • Introduir l’estudiantat a perspectives, temes, esdeveniments discrets o conceptes nous i diversos d’un fet i/o període històric partint de l’aprenentatge cooperatiu, així com l’ús de noves tecnologies.
    • Utilització de la memòria com a element indispensable per fer conèixer la Història des
      de la proximitat.
    • Desenvolupar habilitats d’investigació, treball en equip, comunicació i creativitat.
    • Fomentar el coneixement del patrimoni arqueològic del territori valencià com a via de coneixement i aprenentatge.
    • Crear un projecte transversal i globalitzat que permeta a l’alumnat aprendre de forma interdisciplinar entre escola, famílies i institucions.
    • Conèixer i estudiar fets històrics per a la comprensió del passat, present i treballar per un futur on no es donen fets semblants.
    • Fomentar el respecte i la valoració per la nostra història més recent amb una mirada crítica sobre els Drets Humans i posant en valor la Democràcia.
    • Reforçar continguts estudiats d’una forma significativa i amb una continuïtat a través dels diferents cursos.
    • Desenvolupar destreses en l’ús de les fonts d’informació amb la finalitat de crear nous aprenentatges.
    • Aprendre sobre la importància de la conservación del patrimoni arqueològic, cultural i històric per conservar la memòria històrica.
    • Recordar els Drets Humans i reflexionar sobre la denúncia de qualsevol forma de violació d’aquests, com és la discriminació, la violació de drets o de llibertats.
    • Animar l’alumnat a sentir-se protagonista en la construcció d’una societat més igualitària, justa i solidària, on es respecte la diversitat: religiosa, moral, política, de gènere, ètnica…
    • Ampliar la visió d’aquest moment històric per trobar paral·lelismes en situacions actuals a Europa, on hi ha moviments de població com a conseqüència de violació de drets i llibertats bàsics.
    • Creació d’una base de dades on quede constància la memòria de les famílies durant la guerra civil i el franquisme amb la finalitat de desenvolupar una eina educativa duradera i transversal a disposició de tota la comunitat educativa de l’escola.
    • Creació d’un teatre/musical partint dels testimonis prèviament arreplegats per l’alumnat.

     

    2. ACTIVITATS

    Primer trimestre

    • Dibuix de pau i de guerra : activitat plantejada a l’alumant de 6é de primària on fan una reflexió sobre què significa viure en pau i en guerra a partir del dibuix. 
    • Situem la nostra història, l’eix cronològic: activitat plantejada a l’alumnat de 1r ESO on es fa un eix cronológic de la guerra civil, franquisme i transició i localitzant a més a més la vida d’una persona de la seua família.
    • Subprojecte 1, Històries d’una maleta: preparació de la maleta individual amb els objectes que narren les històries de vida de la nostra família durant els períodes de la Guerra vivil, Franquisme i Transició.
    • Subproyecto 2, Musical sobre la memoria: Recopilació dels testimonis familiars del subprojecte 1 “Històries d’una maleta” i inici de redacció del text teatral.

     

    Segon trimestre

    • El còmic com a forma de censurar el silenci: l’alumnat de 1r d’ESO plasma alguns moments de les històries de vida de les nostres famílies mitjançant còmics.
    • Musical sobre la memòria: recopilació de les històries de vida del subprojecte “Històries d’una maleta” i preparació del guió, musicalització, coreografies i escenografia per a la peça de teatre musical.
    • El memorial de Les Carolines: Activitat plantejada per a l’alumnat de 4t que té com a objectiu la creació d’una base de dades al web de l’escola on es registren les experiències i les vides de les famílies de l’escola durant la repressió franquista que s’hauran extret del primer subprojecte “Històries d’una maleta”.
    • Localiztar la repressió a la Comunidat Valenciana: activitat plantejada a l’alumnat de 3r de Geografia i Història per localitzar els camps de refugiats, camps de concentració i llocs de repressió al mapa de la Comunitat Valenciana.
    • Tertúlies literàries dialògiques “Las bicicletas son para el verano”: lectura i sessió setmanal, des de l’àrea de Castellà, de Tertúlies Literàries Dialògiques, atenent els 7 principis de l’Aprenentatge Dialògic del llibre “Las bicicletas son para el verano”.
    • Exida al teatre: veurem l’obra “Aus migratòries” de Rafael Palomares amb l’alumnat de 4t. Obra basada en la història de vida d’una dona a la postguerra.

     

    Tercer trimestre

    • Tertúlies dialògica per lluitar contra el discurs d’odi. La inquisició i el franquisme.
      La construcció de la “justícia de l’extermini”
      : activitat plantejada per a l’alumnat de 2n de Geografia i Història on es realitza una tertúlia partint dels continguts sobre la Inquisició i comparant sobre com la justícia de Franco es va inspirar a la Inquisició i com es va construir una “justicia d’extermini”.
    • Musical sobre la memoria: assaig i preparació del musical.
    • Jornades de memòria històrica: s’exposaran tots els treballs fets durant el curs, creant espais de tertúlia, xerrades, testimonis o actes reivindicatius.
    • Elaboración de un vídeo-documental: durant les Jornades de la Memòria, l’alumnat enregistrarà activitats, treballs, testimonis… per després elaborar un video-documental i, poder fer difusió d’aquestes jornades a la nostra comunitat i a escoles AKOE.
    • Estudi de “Las Sinsombrero”: desde l’àrea de llengua es treballarà a 4t d’ESO un mini projecte sobre l’aportació a la història de la literatura de les dones del moviment cultural “Las sin sombrero”.
    • Vulneració de drets: al projecte en el qual 3r d’ESO treballa les migracions forçoses i els drets humans introduïm una activitat sobre l’exili forçat que va produir la Guerra Civil i la Dictadura Franquista i la
      vulneració de drets humans.