Convocatòria 2020

En la convocatòria de 2020, dotada amb 25.000 euros, van resultar premiats els projectes dels següents centres:

  • IES Dr. Faustí Barberá de Alaquàs

    La memoria de los dedos

    L’objectiu del projecte és obtindre narratives actuals sobre la immediata postguerra i la repressió Franquista així com la memòria democràtica a Alaquàs mitjançant entrevistes a persones que van viure durant aquells anys, el període que abasta des de la proclamació de la Segona república Espanyola en 1931 fins a l’entrada en vigor de l’Estatut d’Autonomia valencià en 1982. Seran realitzades per l’alumnat de 4t ESO de l’IES Doctor Faustí Barberà que al mateix temps desenvoluparà un treball per a l’assignatura d’Història i un altre per a l’assignatura de Plàstica.

    Les temàtiques específiques a tractar en el projecte han sigut seleccionades d’acord amb criteris de rellevància històrica. Així, durant la primera part del projecte un primer equip dedicarà el seu estudi a la Guerra Civil i la seua incidència en la localitat des de l’estudi de la presó de dones de l’alta societat que entre 1937 i 1938 va tindre la seua seu a la Casa d’Exercicis Espirituals La Puríssima d’Alaquàs fins al seu posterior ús com a presó ja durant el Franquisme.

    La resta dels equips treballaran el Franquisme a Alaquàs en les seues diverses facetes, polítiques, socials i culturals. Els estudis sobre la dictadura a Alaquàs se cenyiran a les temàtiques de les institucions franquistes, l’oposició al règim, l’oci i la festa i la repressió política que les estructures del règim van exercir sobre el poble.

  • IES La Hoya de Buñol de Buñol

    Represión y Exilio: Caminos encontrados

    El projecte gira entorn a la recerca de com algunes i alguns testimonis dels pobles d’on es l´alumnat van viure la repressió, l’exili i on ho van viure, destacant, en una segona fase, els vectors que formarien una ruta anomenada Ruta Democràtica Intercomarcal. L’objectiu és crear una ruta que siga un homenatge a la memòria d’aquests testimonis i, al mateix temps, a totes les víctimes de la repressió i l’exili. En aquest projecte, l’apartat de la repressió brindarà un homenatge a les dones i se centrarà en el seu testimoniatge i en plasmar com van viure elles aquesta repressió.

    Els testimonis als quals es farà referència venen de Cortes de Pallás, Dos Aigües, Yátova, Macastre, Set Aigües, Bunyol, Alboraig i Xiva, entre altres.

    El recull de les paraules dels testimonis es plasmarà en un treball de investigació escrit i una representació artística del mateix. En la representació artística es comptarà amb una intensa col·laboració interdepartamental que es detallarà posteriorment.

    ACTIVITATS PROGRAMADES AL PRIMER I SEGON TRIMESTRE

    Octubre      

    Taula redona per a explicar el projecte a tot l’alumnat participant i formació de grups

    Novembre-Gener-Febrer

    Entrevistes en els domicilis dels testimonis. Redacció del treball de recerca. Revisió final dels treballs de recerca.

    ACTIVITATS PROGRAMADES AL SEGON TRIMESTRE

    Febrer

    Setmana de la Memòria Històrica. Edició del Documental que naixerà de les entrevistes dutes a terme i Projecció pública del projecte.

    ACTIVITATS PROGRAMADES AL TERCER TRIMESTRE

    Abril-Maig-Juny

    Inici de la investigació relacionada amb els punts de la ruta sobre memòria històrica al costat de la col·laboració dels Ajuntaments dels municipis afectats i els Departaments especialistes.

  • IES El Quint de Riba-roja de Tùria

    La memoria en la escuela

    Proposen una línia de treball que pugui convertir-se en projecte de centre, que estigui present en pràcticament tots els nivells de Secundària, implique les  famílies i el poble de Riba-Roja. El màxim nivell de concreció es realitzarà en 4t d’ESO, atès al contingut curricular de l’assignatura d’Història, al llarg de les tres avaluacions, adequant-se al procés cognitiu de l’alumnat i al creixement de les seves capacitats d’observació, abstracció i sentit crític.

    Els objectius proposats es duran a terme a través d’activitats com per exemple:

    • “Cada cosa pel seu nom”: -Treballem els conceptes de República, Democràcia, Feixisme, Dictadura, Repressió, Exili, Justícia, Drets Humans, Restitució,  Víctimes, Holocaust, Comunisme… des del punt de vista lingüístic, en l’assignatura de Valencià, i des del seu context històric, en Socials.
    • “Què en saps del passat del teu poble?”: Entrevistes a familiars, professors, veïns del poble… des de l’assignatura de CAV.
    • “Ribarrojada de la Memòria”: Es tracta de la creació d’un itinerari per llocs relacionats amb la memòria que l’alumnat ha de localitzar gràcies a unes fitxes amb les dades identificatives, fent ús de dispositius mòbils i eines de geolocalització.
    •  “Reporters de la memòria”: Traurem de l’oblit valencians i valencianes que lluitaren per la República, a les nostres terres o bé participant al Brigadisme  Internacional. Aquest treball tindrà per títol “Herois per necessitat” (Madame Carmen, César Orquín, Amado Granell…)
    •  “L’últim vaixell”: Treballarem el tema de l’exili i el seu devastador significat a través de diferents testimonis i vivències dels valencian que aconseguiren partir des del port d’Alacant en el Stanbrook.
    • “El discurs nacional”: Anàlisi del llenguatge periodístic i la seua repercussió ideològica a través dels tebeos, revistes i còmics que es publicaren durant la dictadura (Capitán Trueno, El Guerrero del Antifaz, Makinavaja,…) i la Transició (Víbora, El Papus, El Jueves,…), quan la premsa es va erigir en una de les principals institucions democràtiques.
    • Cinefòrum: Projecció de titols com “La lengua de las mariposas”, “El viaje de Carol”, “El laberinto del fauno”, “Salvador”, etc.
    • “Dones i Roges”: Abordem la lluita de les dones republicanes i la doble repressió de què foren objecte a través d’un treball de la professora basat en  “Mujeres y represión franquista” (U.V)
    • “Present-passat “: Malauradament continuent havent crims d’odi per raó de sexe, raça, idees polítique, etc… i també repressió i genocidis en alguns llocs del món en ple segle XXI. En la major part dels casos, el feixisme està al darrere.
    • “La derrota perpétua”: Investigació al voltant dels camps de concentració i llocs de treball forçós on enviaren centenars de republicans després de la Guerra Civil i viatge als camps de concentració de Mathausen-Gusen, on s’ha registrat la mort de més de 300 republicans valencians.
  • IES Lluis Simarro Lacabra de Xàtiva

    Exili i deportació republicana: Els xativins deportats a Mathausen

    Els objectius d’aquest projecte estan basats en l’origen de la formació de l’Amical i la seua missió, és a dir: treballar per a conservar la memòria històrica de la deportació republicana i la prevenció del feixisme i la defensa dels drets humans. L’any 2013 l’Amical de Mauthausen i altres camps posa en marxa el projecte Xarxa de memòria i de prevenció del feixisme, “Mai més”, amb l’objectiu de crear una xarxa a nivell local integrada per centres educatius, entitats i ciutats per a educar en la prevenció del feixisme des de la memòria històrica. Actualment, la xarxa està integrada per 30 centres i compta amb el suport de 12 ajuntaments i diverses entitats i l’IES Lluís Simarro es va adherir a aquesta xarxa en 2017.

    Donada la importància del contingut històric i els valors humans que conté aquesta iniciativa, des del Simarro hem volgut donar-li caràcter de Projecte Educatiu que implique a tot el centre, que es treballe de manera multidisciplinària i que s’amplie al llarg de tot el curs escolar.

    Per a sensibilitzar al nostre alumnat hem dirigit, adaptat i concretat aquests objectius en els següents:

    1. Donar coneixement històrics per a poder crear opinió i actitud crítica en l’alumnat. Feia falta en primer lloc, que tingueren tota la informació i conegueren les circumstàncies que van envoltar aquest fatídic període de la nostra història.
    2. Prevenció a través de la memòria i el treball en valors, fomentant en l’alumnat una actitud de tolerància i respecte cap a altres cultures, races, religions, tendències sexuals o enfront de qualsevol forma de pensament que no coincidisca amb el nostre, però també, és necessari potenciar la seua actitud crítica i reivindicativa enfront de les injustícies i atemptats contra els drets humans.
    3. Lligar-ho amb l’actualitat, amb el drama actual que estan patint a Europa els refugiats sirians i de diferents països.
    4. Homenatge als deportats xativins. Es pretén que aquest projecte siga i continue sent un homenatge a la seua memòria.
    5. Divulgació i projecció fora del centre informant i fent partícips de totes les activitats a tota la Comunitat Educativa del Centre, a altres centres educatius, a associacions i entitats i a la resta de la ciutadania de Xàtiva en general. 

    Per a aconseguir aconseguir els objectius proposats es duran a terme les següents activitats: conferències, visionat de documentals i pel·lícules, xarrades, cinefòrum, participació en la Tercera Trobada d’alumnes de la Xarxa de Memòria i Prevenció del Feixisme “Mai Més”, visites a la ruta de la Memòria Democràtica d´Ontinyent i al cementeri de Paterna i viatge a Mauthausen.