La memòria a la biblioteca
Aquesta línia d’actuació s’inicia en 2016 amb la intenció de fer arribar a tots els racons de la província informació de qualitat, gratuïta i adequada als diferents públics, sobre els fets esdevinguts durant la Guerra Civil i posterior repressió. L’oferta d’adhesió a aquesta campanya es va realitzar mitjançant una invitació a totes les biblioteques i agències de lectura de la província de València.
Unir-se a aquest projecte manca de cost per als Ajuntaments i biblioteques, ja que reben com a donatiu una selecció bibliogràfica feta per la pròpia Delegació de Memòria Històrica de la Diputació que pretén aconseguir que qualsevol ciutadà de la província puga obtindre pels seus propis mitjans i gratuïtament informació de qualitat sobre aquest període.
Inicialment, el total de municipis acollits a aquest projecte va ser de 92. Aquest número es va incrementar amb les adhesions de Requena, Meliana, Alginet i Catarroja en 2017 i Manises, Massamagrell, Chera, Alzira i Alberic en 2018. L’any 2019 es van unir Albal, Benaguasil, Benifaió, Canals, Càrcer, Gandia, Godella, La Pobla del Duc i Massanassa, arribant 110. En 2020 es van adherir Albalat dels Taronjers, Alboraia, Castelló de Rugat, L´Alcudia i Sedaví, i en 2021 ho van fer Bonrepòs i Mirambell, L´Eliana, Olocau i tres de les biblioteques públiques de la ciutat de València (Biblioteca Històrica Municipal, Biblioteca Tres Forques Lluis Fullana i Mira i Biblioteca de Marchalenes Joanot Martorell), arribant així a les 121 biblioteques unides al programa. Per a la convocatòria de l’any 2022 comptem amb sis noves incorporacions Bellreguard, Casinos, Ròtova, Titaguas, Tuéjar i Villar del Arzobispo.
La selecció de títols mostra el nostre interés per presentar una àmplia gamma de visions i aproximacions a la Guerra Civil i posterior repressió. A més de la qualitat dels continguts s’han tingut en compte a l’hora de la selecció, l’enviament de diferents formats com a còmics, DVD,… ja que aquests mitjans permeten arribar a públics menys donats a la lectura de monografies. Entre els títols seleccionats existeixen premis nacionals, obres editades mitjançant crowfunding, obres de prestigiosos historiadors i d’investigadors valencians. Amb aquesta línia, paral·lelament, es pretén fer costat a les associacions que publiquen obres de qualitat i a les editorials compromeses amb aquest camp d’investigació. També s’ha fomentat la col·laboració entre diferents administracions i institucions, com l’Ajuntament de València i la Institució Alfons el Magnànim, que han cedit gratuïtament alguna de les seues publicacions.
Cada municipi rep anualment un mínim de nou dels títols que integren la relació que presentem a continuació. Amb la intenció d’evitar duplicats, no tots els municipis reben els mateixos títols, sinó que l’enviament s’adequa tenint en compte les obres que cada biblioteca posseeix ja en la seua pròpia col·lecció.
|
MUNICIPIO |
COMARCA |
1. |
ADOR |
La Safor |
2. |
AGULLENT |
La Vall d’Albaida |
3. |
AIELO DE MALFERIT |
La Vall d’Albaida |
4. |
AIELO DE RUGAT |
La Vall d’Albaida |
5. |
ALBAIDA |
La Vall d’Albaida |
6. |
ALBAL |
L’Horta Sud |
7. |
ALBALAT DE LA RIBERA |
La Ribera Baixa |
8. |
ALBALAT DELS TARONJERS |
El Camp de Morvedre |
9. |
ALBERIC |
La Ribera Alta |
10. |
ALBORAIA |
L’Horta Nord |
11. |
ALBUIXECH |
L’Horta Nord |
12. |
ALCÀSSER |
L’Horta Sud |
13. |
ALCUBLAS |
La Serranía |
14. |
ALFAFAR |
L’Horta Sud |
15. |
ALFARA DE LA BARONIA |
El Camp de Morvedre |
16. |
ALFARRASÍ |
La Vall d’Albaida |
17. |
ALGAR DE PALANCIA |
El Camp de Morvedre |
18. |
ALGEMESÍ |
La Ribera Alta |
19. |
ALGINET |
La Ribera Alta |
20. |
ALZIRA |
La Ribera Alta |
21. |
ATZENETA D’ALBAIDA |
La Vall d’Albaida |
22. |
AYORA |
El Valle de Ayora |
23. |
BARXETA |
La Costera |
24. |
BELLREGUARD |
La Safor |
25. |
BENAGUASIL |
El Camp del Túria |
26. |
BENAVITES |
El Camp de Morvedre |
27. |
BENETÚSSER |
L’Horta Sud |
28. |
BENIFAIÓ |
La Ribera Alta |
29. |
BENIFAIRÓ DE LES VALLS |
El Camp de Morvedre |
30. |
BENIGÀNIM |
La Vall d’Albaida |
31. |
BENIMODO |
La Ribera Alta |
32. |
BENIRREDRÀ |
La Safor |
33. |
BÉTERA |
El Camp del Túria |
34. |
BICORP |
La Canal de Navarres |
35. |
BOCAIRENT |
La Vall d’Albaida |
36. |
BONREPÓS I MIRAMBELL |
L’Horta Nord |
37. |
BUNYOL |
La Hoya de Buñol-Chiva |
38. |
BURJASSOT |
L’Horta Nord |
39. |
CALLES |
La Serranía |
40. |
CANALS |
La Costera |
41. |
CANET D’EN BERENGUER |
El Camp de Morvedre |
42. |
CARCAIXENT |
La Ribera Alta |
43. |
CARLET |
La Ribera Alta |
44. |
CÀRCER |
La Ribera Alta |
45. |
CASINOS |
El Camp del Túria |
46. |
CASTELLÓ DE RUGAT |
La Vall d´Albaida |
47. |
CATADAU |
La Ribera Alta |
48. |
CATARROJA |
L’Horta Sud |
49. |
CHERA |
Requena-Utiel |
50. |
CHESTE |
La Hoya de Buñol-Chiva |
51. |
CORBERA |
La Ribera Baixa |
52. |
COTES |
La Ribera Alta |
53. |
CULLERA |
La Ribera Baixa |
54. |
EL PALOMAR |
La Vall d’Albaida |
55. |
EL PERELLÓ |
La Ribera Baixa |
56. |
EMPERADOR |
L’Horta Nord |
57. |
ENGUERA |
La Canal de Navarres |
58. |
FAURA |
El Camp de Morvedre |
59. |
FOIOS |
L’Horta Nord |
60. |
FONTANARS DELS ALFORINS |
La Vall d’Albaida |
61. |
GANDIA |
La Safor |
62. |
GENOVÉS |
La Costera |
63. |
GILET |
El Camp de Morvedre |
64. |
GODELLA |
L’Horta Nord |
65. |
GODELLETA |
La Hoya de Buñol-Chiva |
66. |
GUADASSUAR |
La Ribera Alta |
67. |
LA FONT DE LA FIGUERA |
La Costera |
68. |
LA LLOSA DE RANES |
La Costera |
69. |
LA POBLA DE FARNALS |
L’Horta Nord |
70. |
LA POBLA DE VALLBONA |
El Camp del Túria |
71. |
LA POBLA DEL DUC |
La Vall d´Albaida |
72. |
LA POBLA LLARGA |
La Ribera Alta |
73. |
L´ALCUDIA |
La Ribera Alta |
74. |
L’ALCÚDIA DE CRESPINS |
La Costera |
75. |
L´ELIANA |
El Camp del Túria |
76. |
LLÍRIA |
El Camp del Túria |
77. |
LLOMBAI |
La Ribera Alta |
78. |
L’OLLERIA |
La Vall d’Albaida |
79. |
MANISES |
L´Horta Oest |
80. |
MANUEL |
La Ribera Alta |
81. |
MARINES |
El Camp del Túria |
82. |
MASSALFASSAR |
L’Horta Nord |
83. |
MASSAMAGRELL |
L´Horta Nord |
84. |
MASSANASSA |
L´Horta Sud |
85. |
MELIANA |
L’Horta Nord |
86. |
MISLATA |
L’Horta Oest |
87. |
MOIXENT |
La Costera |
88. |
MONTSERRAT |
La Ribera Alta |
89. |
OLIVA |
La Safor |
90. |
OLOCAU |
El Camp de Tùria |
91. |
ONTINYENT |
La Vall d’Albaida |
92. |
PAIPORTA |
L’Horta Sud |
93. |
PALMA DE GANDIA |
La Safor |
94. |
PATERNA |
L’Horta Oest |
95. |
PICASSENT |
L’Horta Sud |
96. |
POLINYÀ DE XÚQUER |
La Ribera Baixa |
97. |
POTRIES |
La Safor |
98. |
PUIG DE SANTA MARIA |
L’Horta Nord |
99. |
PUÇOL |
L’Horta Nord |
100. |
QUART DE LES VALLS |
El Camp de Morvedre |
101. |
QUART DE POBLET |
L’Horta Oest |
102. |
QUATRETONDA |
La Vall d’Albaida |
103. |
RAFELBUNYOL |
L’Horta Nord |
104. |
RAFELCOFER |
La Safor |
105. |
RÀFOL DE SALEM |
La Vall d’Albaida |
106. |
REQUENA |
El Altiplano de Requena-Utiel |
107. |
RIBA-ROJA DE TÚRIA |
El Camp del Túria |
108. |
ROCAFORT |
L’Horta Nord |
109. |
RÒTOVA |
La Safor |
110. |
SAGUNT |
El Camp de Morvedre |
111. |
SAN ANTONIO DE BENAGÉBER |
El Camp del Túria |
112. |
SEDAVÍ |
L’Horta Sud |
113. |
SENYERA |
La Ribera Alta |
114. |
SERRA |
El Camp del Túria |
115. |
SIETE AGUAS |
La Hoya de Buñol-Chiva |
116. |
SILLA |
L’Horta Sud |
117. |
SIMAT DE LA VALLDIGNA |
La Safor |
118. |
SUECA |
La Ribera Baixa |
119. |
TAVERNES BLANQUES |
L’Horta Nord |
120. |
TAVERNES DE LA VALLDIGNA |
La Safor |
121. |
TITAGUAS |
La Serranía |
122. |
TORRENT |
L’Horta Oest |
123. |
TUEJAR |
La Serranía |
124. |
UTIEL |
El Altiplano de Requena-Utiel |
125. |
VALENCIA Biblioteca Histórica Municipal |
València |
126. |
VALENCIA Biblioteca Central Municipal |
València |
127. |
VALENCIA Biblioteca Municipal Marxalenes |
València |
128. |
VALLADA |
La Costera |
129. |
VILLALONGA |
La Safor |
130. |
VILLANUEVA DE CASTELLON |
La Ribera Alta |
131. |
VILLAR DEL ARZOBISPO |
La Serranía |
132. |
VINALESA |
L’Horta Nord |
133. |
XÀTIVA |
La Costera |
134. |
XERACO |
La Safor |
135. |
XIRIVELLA |
L’Horta Oest |
#El Mur: Una història de la nostra memòria democràtica
- Autor: Carlos López Olano, Eduard Torres, et al.
- Editorial: Diputació de València
- Any: 2022
#ElMur és un projecte que des de 2018 ha treballat per a recuperar la memòria democràtica de la Comunitat Valenciana. Des dels seus inicis, el projecte es va desenvolupar en serials de podcast amb desplegament multimèdia, emesos per À Punt Mèdia i Plazaradio. Dins d’aquesta estratègia transmèdia, es va concebre #ElMur en format d’exposició. Imatges, relats i objectes que donen compte de la història més pròxima.
La mostra comissariada per Carlos López Olano i Eduard Torres es va exhibir en el Palau Joan de Valeriola seu de la Fundació Xirivella Soriano, entre desembre de 2022 i març de 2023.
En el catàleg es troba la descripció temàtica i gràfica de l’exposició i la història sobre el naixement i l’evolució del #ElMur. A més s’inclouen estudis i informes en els quals es reflexiona sobre la trajectòria històrica memorialista des de punts de vista diversos, alhora que s’aborden l’estat de la qüestió de la Memòria Democràtica, els últims avanços en la investigació del camp de concentració d’Albatera, l’actualització de les fases i processos de recuperació de víctimes de les fosses comunes i la fundació de la Plataforma d’Associacions de Familiars de Víctimes del Franquisme de les Fosses Comunes de Paterna i les polítiques públiques de memòria en el cas de Castelló.
A la sombra del convoy
- Autor: guió, Kid Toussaint; dibuix y color, José María Beroy
- Editorial: Norma Editorial
- Any: 2017
Una història real sobre la barbàrie del nazisme
Novembre de 1943. Un comboi de deportats amb destinació a Polònia es deté de sobte. A bord va Olya, un jove jueua, però també Wilhelm, un policia alemany i enamorat d’Olya des de la infància. No molt lluny d’allí, un resistent belga s’oculta en les ombres…
Adolfo Suárez y la transición política
- Autor: Manuel Redero San Román (ed.)
- Editorial: Ediciones Universidad de Salamanca. Colección VIII Centenario, 19
- Any: 2018
Este llibre té el seu origen en unes Jornades que sobre “Adolfo Suárez y la Transición a la Democracia” es van celebrar en la Universitat de Salamanca del 12 al 15 de març de 2015 i que van tindre per objectiu reflexionar sobre el peculiar procés de canvi polític que Espanya va dur a terme després de la mort del dictador i sobre el paper que en el mateix va exercir Adolfo Suárez. L’Alma Mater de Salamanca va voler d’esta manera honrar la memòria del seu antic alumne, quan s’aproximava la data del primer aniversari de la seua mort. La Transició a la Democràcia va ser un procés essencialment polític, encara que es desenrotllara condicionada per situacions preexistents d’una altra índole i tinguera conseqüències que transcendiren l’esfera de la política. És precisament en l’àmbit de la política, àmpliament considerat, en el que se situen les contribucions que componen este llibre.
Alambradas, muros y corrientes de aire: el universo penitenciario franquista en la postguerra del País Valenciano
- Autor: Ricard Camil Torres
- Editorial: Ulleye
- Any: 2013
L’autor narra la tipologia repressiva del franquisme al País Valencià, tant en esdeveniments puntuals, com ara el final de la Guerra i la tragèdia del port d’Alacant, como en la legislació, per a mostrar les causes i els mètodes pels quals s’accedia al món penitenciari, les seues condiciones i la falsa llibertat condicional i el concepte de carrer com a presó que va aconseguir establir el franquisme.
Arias Navarro y la reforma imposible (1973-1976)
- Autor: Alfonso Pinilla García; prólogo de Enrique Moradiellos
- Editorial: Catarata
- Any: 2023
La camarilla de Franco (els seus ajudants, el seu metge, la seua esposa Carmen Polo…) insisteixen en el nomenament d’Arias Navarro, una sorprenent bandada que demostra les minvades capacitats d’un dictador ancià. Un dictador superat per la crisi del seu règim, on l’oposició interior creix mentre l’exterior es lleva la peresa, i on els nous enemics demostren la seua audàcia en matar, en ple centre de Madrid, al mateix president del Govern. “No hay mal que por bien no venga”, dirà Franco el 30 de desembre de 1973 en el seu tradicional discurs de cap d’any, perquè “un nuevo rumbo político” se centrarà en mantindre “la solera de nuestro Movimiento”. La camarilla del Pardo i, al final, el propi dictador, confien que Arias complisca amb aqueix mandat de continuïtat, però la passió franquista del nou president xoca contra la seua raó aperturista: no vol trair al cabdill però sap que “el espíritu del 18 de julio” no servirà per a encarar els reptes del present ni del futur. El seu Govern, en definitiva, suposarà un “fértil fracaso” per als qui anhelen un canvi de règim.
Arte, revancha y propaganda. La instrumentalización franquista del patrimonio durante la Segunda Guerra Mundial
- Autor: Arturo Colorado Castellary
- Editorial: Cátedra. Col. Grandes Temas Cátedra
- Any: 2018
Després de la gran exposició a Ginebra dels fons del Museu del Prado evacuats el Govern republicà durant la Guerra Civil, les obres van tornar a Espanya amenaçades, en aquesta ocasió, per l’inici de la Segona Guerra Mundial, fets narrats magníficament en el llibre d’Arturo Colorado, “Èxode i exili de l’art. L’odissea del Museu del Prado durant la Guerra Civil”. Però en la immediata postguerra, en la seua campanya antirepublicana, el franquisme va pivotar els seus missatges sobre dues comparacions històriques, la del robatori dels “rojos” amb el saqueig napoleònic i la de la “nova Espanya” amb la volta a les glòries de l’imperi. Era l’irredemptisme patrimonial, de “rescat de les obres robades” durant la guerra o de reparacions revengistes de vells deutes de l’enemic francés, ara vençut pels amics nazis. L’acusació franquista del saqueig del patrimoni va tindre la seua continuació en la cerca d’obres d’art, eixides unes per via oficial cap a Suïssa o França, per decisió del Govern de la República o dels Governs de Catalunya i del País Basc, i altres per via del robatori. El “rescat” franquista no diferenciava entre l’una o l’altra eixida, però com bé sabien els responsables, les facilitats per a cada cas eren molt diferents. Les primeres van ser pràcticament entregades pels republicans, comunicant on es trobaven; les segones, no obstant això, depenien de les detencions de la policia francesa, de la col·laboració de la Gestapo o de les denúncies arribades a l’Ambaixada.
Atado y bien atado. La transición golpe a golpe (1969-1981)
- Autor: Rubén Uceda
- Editorial: Akal (Col. La palabra ilustrada)
- Any: 2018
- Edició: 2
Aquesta novel·la gràfica recorre els anys de l’anomenada Transició espanyola a la democràcia a través dels seus protagonistes: els obrers, les dones, els veïns dels barris, els militants revolucionaris, els llauradors, els quinquis, els presos comuns, els torturats per les seues idees, entre molts altres. I també a través del dictador i del rei, dels patrons, militars i espies. Lligat i ben lligat conta històries ocultades, oblidades o manipulades, les que no serveixen per a construir relats oficials, les que espenten la història per a costats contraris, les que embruten les fines estovalles de fil que cobreix la taula dels qui pretenen tindre-ho tot lligat i ben lligat. Històries que, en definitiva, componen una memòria col·lectiva de tots aquells i aquelles que continuen anhelant deslligar-se.
Autòpsia d’un país
- Autor: Lucas Marco; pròleg de Xavi Sarrià
- Editorial: Sembra Llibres
- Any: 2022
A Autòpsia d’un país, el periodista Lucas Marco ens endinsa en els capítols més foscos de la nostra història recent. Camps de concentració ocultats, robatoris de nadons, les cartes de criminals de guerra exiliats a casa nostra, els psiquiatres franquistes que experimentaren amb presoners en busca del gen roig, la veritat oculta de la Brigada Político-social o la impunitat de torturadors com Billy el Niño entre paelles i farres a Benicàssim. Però en aquest llibre també hi ha llum. La dels centenars de persones que durant anys han treballat per obrir escletxes de veritat entre tanta foscor. Històries de vida i d’esperança, d’activisme i perseverança, de tresors ocults que es van salvar de l’horror franquista. Un llibre bàsic i necessari per entendre com la gent normal i corrent del nostre país s’ha enfrontat a la maquinària de la desmemòria per desmuntar els discursos d’odi que ens continuen amenaçant.
Els textos reunits en aquest volum s’han publicat en elDiario.es al llarg de quasi tres anys. Traduïts per Joan Ramon Borràs, encarregat de la versió en valencià del diari, recullen explicacions de com aconseguir ADN en una fossa comuna, històries de repressors i vençuts, descripcions dels tresors subterranis que emergeixen a la ciutat i altres batalles que no apareixen als mapes.
César Orquín Serra. El anarquista que salvó a 300 españoles en Mauthausen
- Autor: Guillem Llin y Carles Senso
- Editorial: Associació Veïnal el Llombo
- Any: 2020
El llibre relata la vida de l’anarquista valencià nascut en 1914. Va arribar al món a conseqüència d’una relació amorosa il·legítima i, per tant, impopular entre un aristòcrata i una criada de la llar. Va poder estudiar i il·lustrar-se en una època d’analfabetisme generalitzat i esclavisme laboral. I aquesta cultura acabaria salvant la vida a centenars de persones. La seua ideologia li va portar a la guerra i, malgrat la seua afiliació anarquista, va ser comissari en el comunista Batalló Abraham Lincoln de les Brigades Internacionals.
Quan els nazis van conquistar Europa, va acabar en l’infern sobre la terra però va poder convéncer als gerifaltes de l’III Reich en els camps d’extermini per a crear un grup de treball extern i acabar salvant la vida a més de tres-centes persones gràcies a unes benèvoles condicions laborals desconegudes en uns campaments dissenyats per a aniquilar als enemics del feixisme.
César Orquín Serra és el deportat més important de la història europea. Durant dècades, els dubtes sobre el seu paper han silenciat la seua heroica gesta, que sale ara a la llum sustentada en inèdita i irrefutable documentació de múltiples arxius mundials.
Crónica de la Columna de Hierro
- Autor: Abel Paz
- Editorial: Virus (Col·lecció memòria)
- Any: 2001
La història de la Columna de Hierro és un cas paradigmàtic d’entrega i intrepidesa revolucionari. Formada principalment per homes i dones procedents del Llevant valencià, els testimonis conservats i el seu periòdic intern, Línea de Fuego, ens permeten reconstruir en el present llibre tant el funcionament de la columna com les seues discussions internes, un reflex brillant en tot moment de la preocupació sobre el seu paper en la guerra i en la defensa de la revolució social, com també sobre les conseqüències de la militarització. La Columna de Hierro seria una de les últimes columnes a integrar-se en el sistema de brigades de l’Exèrcit republicà, i la seua resistència a la militarització els portaria a enfrontar-se a les pròpies organitzacions del moviment llibertari.